Stretching

Stretching-ul se adreseaza tuturor, indiferent de varsta sau sex, nivel de pregatire fizica sau de aptitudini speciale pentru sport. Exercitiile de stretching sunt miscari lente ale anumitor segmente ale trupului, care imbunatatesc mobilitatea generala prin intinderea anumitor grupe musculare. Stretchingul este cunoscut si sub denumirea de exercitii fizice de flexibilitate, al caror scop il reprezinta intarirea si cresterea mobilitatii articulare.

Stretching-ul mentine musculatura supla, va pregateste pentru miscare si va ajuta sa faceti trecerea zilnica de la inactivitate, la o activitate musculara intensa, fara suprasolicitare nervoasa. Mobilitatea scade odata cu imbatranirea organismului. Stretchingul va da o senzatie de bine in tot corpul, atunci cand exercitiile respective sunt executate corect: trebuie sa fie adaptate fiecarei persoane.

Chiar daca exercitiile sunt aparent “blande”, aceasta nu inseamna ca trebuie ingnorata perioada dedicata incalzirii. Aceasta este esentiala! Cele aproximativ 10-15 minute de la inceputul fiecarui antrenament trebuie sa contina un mix de exercitii de incalzire a tuturor incheieturilor pana la nivelul degetelor combinate cu cateva miscari aerobice. Rolul este de ridicare a temperaturii corpului pentru a creste fluxul de sange de la nivelul muschilor. Exercitiile se executa incet, cu muschii bine intinsi dupa ce au fost bine inclaziti.

Stretching-ul pune mare accent pe respiratie! Practicarea sa iti va aminti (daca va fi cazul) sa respiri corect. Asadar, inspira adanc pe nas si expira de doua ori mai lung pe gura, constientizand in acelasi timp contractia abdominala. In modul acesta si cei astmatici vor beneficia de imbunatatirea calitatii respiratorii. Trebuie sa tii cont de faptul ca unele posturi pot fi usor incomode daca nu chiar dureroase. Nu se face nici o fortare articulara, ci se progreseaza lent.

Exercitiile de stretching efectuate dupa o metoda corecta au mult mai multe efecte asupra organismului, decat simpla ameliorare a flexibilitatii:

  • Imbunatatesc performantele fizice generale ale organismului, circulatia vasculara si amelioreaza procesele de respiratie si digestie;
  • Reduc riscul de accidentare la nivelul articulatiilor, muschilor si tendoanelor, reduc tensiunea si durerea musculara dupa efort ;
  • Confera suplete, gratie si combate celulita;
  • Dezvolta capacitatea de constientizare a propriului corp, de relaxare fizica si mentala;
  • Amelioreaza mobilitatea prin stimularea producerii de lichid sinovial (in articulatii) si a elementelor ce intra in compozitia tesutului conjunctiv

Instructor: prof. Cristian-Hermann Hirsch